Kalmar

Fra vores frokoststop i byen, der er en hyldest til Christian den 4., gik turen videre til Kalmar.

Kalmar er kåret som Sveriges sommerby gennem flere år, og det er helt forståeligt. Kalmar By består af hyggelige gamle huse, en af de flotteste barokkatedraler i Nordeuropa, små parker og legepladser, en mini-strand og selvfølgelig Kalmar Slot, der kan dateres tilbage til det 12. århundrede.

LÆS OGSÅ: Nationalmuseets dragende vikingeudstilling “Togtet”

Vi bruge 1½ dag i Kalmar fordelt på byvandring og på Kalmar Slot.

Da vi ankom henad eftermiddagen den 15. juli, brugte vi dagen på at besøge en kæmpe slikbutik (Kaggensgatan 26, 392 32 Kalmar, Sverige), vandrede rundt og så den gamle by og spiste middag på en sportscafé på torvet.

Kalmar Slot og Gustav Vasa skattejagten

Næste dag besøgte vi Kalmar Slot, som om sommeren er fyldt med aktiviteter for både små og lidt større børn. Den helt store event er en skattejagt, som vi brugte 2,5 time på. Derefter drak vi en kop kaffe i slottets kælder, og så udforskede vi slottet.

LÆS OGSÅ: Da vi næsten var til bal på Rosenborg

Skattejagten består af en lang række poster, der alle havde noget med Gustav Vasa at gøre. Børnene fik et skattekort, og derefter gik den vilde skattejagt bogstavelig talt. Børnene havde en fest med at udkæmpe kryds&bolle-krig mod den danske konge, ”kaste breve” til Vasas familie, gå balancegang, lægge puslespil, stå på ski og meget mere. Hele skattejagten var fint pakket ind i historier om slottet og Gustav Vasa uden at det føles som en historietime. Til sidst overrakte slottets prinsesse en præmie. Da vi besøgte slottet, var alle børneaktiviteterne – inkl. skattejagten – udendørs.

Efter skattejagten gik vi en rundtur på slottet gennem de mange smukke rum med loftsmalerier, samt riddersal, våbensamling og slotskirke.

Kalmar Slot rummer både historiske udstillinger og skiftende kunstudstillinger. I den permanente udstilling om slottets arkitektur og historie kan man blive klogere på den begivenhed, som Kalmar og Kalmar Slot er allermest kendt for, nemlig da den 14-årige Erik (af Pommern) blev kronet som regent af et forenet Norden i 1397. Kalmarunionen var skabt, og arkitekten bag, Margrete (den Første), regerede.

Frokost

Vi havde haft det så sjovt på slottet, at sulten nåede at snige sig ind på os. Mulighederne i slottets restaurant var mest klassiske svenske retter, så vi spiste på en café Soderport – lige over for slottet. Desværre var de meget lang tid om at komme med maden, og det blæste en del på en ellers lun julidag, så det endte med at blive en dårlig oplevelse.

Middag

Min mand, som er glad for og god til at finde fine dining oplevelser, havde fundet restaurant Postgaten, hvor vi spiste middag. Det var en rigtig god oplevelse, lækker mad og imødekommende personale, så børnene uproblematisk kunne sidde med ipad og headset efter middagen.

Er man glad for gourmetmad, kan man med fordel afsøge White Guide.

Overnatning

Vi boede på Best Western Plus Kalmarsund Hotell, 5 Fiskaregatan, Kalmar 392 32 Sverige. Det var fint og rent, primært valgt pga. sin centrale placering tæt på byen og tæt på slottet.

Kalmar

– Har man tid kan et smut til Öland over Ölandsbroen. Den aflange ø har en meget anderledes natur end fastlandet, og der er gode muligheder for cykel- og vandreture og skønne sandstrande.
– I starten af juli måned holdes der ofte sandskulpturfestival i Kalmar.
– Har man lyst til at se glaspustning, er der gode muligheder i området. Tjek bl.a. glasriket.se
Vi nåede ikke ’A World of Dinosaurs’, som jeg fik lidt indtryk af, ikke ville leve op til forventningerne.
Gode links:
Kalmar.com
Kalmar.se

Det er ingen hemmelighed, at jeg blev inspireret til et besøg i Kalmar af bloggen Valdemarsros visit i 2017. Læs om deres tur her

Kommenter, spørg eller diskuter indlægget