Hvordan laver man egentlig film som Toy Story, Coco, Inderst Inde og Monsters, Inc. ? Det giver Experimentariums store nye udstilling The Science Behind Pixar et par af svarene på. Jeg havde medbragt Datter og Veninde10år, samt Søn og Bedsteven7år. The Science Behind Pixar er produceret af Museum of Science i Boston i tæt samarbejde med Pixar, og den lykkedes rigtig godt med at vise, at matematik og naturvidenskab er kreative værktøjer, man bruger, når man laver animationsfilm.
LÆS OGSÅ: Danmarks Dåbsattest – Jellingstenene og Var der zombier i stenalderen?
Udstillingen indledes med en film, hvor to Pixar-medarbejdere på dansk guider rundt i Pixars organisation og fortæller om de processer, som ligger bag skabelse af en animationsfilm. Bagefter kan man selv lege med filmskabernes værktøjer i et hav af interaktive aktiviteter. Udstillingen er opdelt i otte områder, hvor de grundlæggende faser i Pixars animationsproces bliver vist: Modellering, Rigging, Overflader, Sets og Kameraer, Animation, Simulation, Lyssætning og Rendering. Og ja – ens ordforråd udvider sig ganske betragteligt efter en tur i Pixar-maskinen.
LÆS OGSÅ: Med Sigurd gennem Naturvidenskabet
Det er i sagens natur en ret teknisk udstilling, men den viser ret fint, hvordan matematik, geometri og animationsteknologi spiller sammen. Børnene fandt stor glæde i genkendelse af filmene, og i at modellere, animere, sætte lys, indstille kameravinkler og lege med nogle af Pixars mest populære figurer. Den klukkende latter fra Søn og Bedsteven7år afslørede, at de havde en fest. Særligt stationerne, hvor man kan få cowboydukken Jessie fra Toy Story 2 til at udtrykke følelser blot ved at bevæge hendes øjenbryn, øjenlåg og pupiller var svær at løsrive sig fra. Pigerne var helt oppe at køre over at lave deres egen stopmotion-film med den berømte, hoppende arkitektlampe fra Pixars logo. Som voksen var jeg ret facineret af, hvor meget det egentlig udtrykker, når man ændrer hastighed og vinkel på Mikes vinkende arm i Monsters, Inc. samt teknologien i at få Meridas hår til at opføre sig realistisk.
LÆS OGSÅ: Sådan bliver du rig!
Vi fik nogle gode snakke om, hvor meget matematik der er i Pixar-film, at matematik er meget mere end tabeller! – og at man kan aflæse rigtig mange ting ud af Pixar-karakterenes udseende og deres kropssprog. Hvad signalerer vi selv med vores udseende og kropsprog – nogen gange ubevidst?
Udstillingen er målrettet større børn og deres voksne. Min vurdering vil være, at mindre børn vil blive udfordret af de tekniske arbejdsstationer.
LÆS OGSÅ: Børnebogen om Inge Lehmann og Børnebogen om Niels Bohr
LÆS OGSÅ: Med fingrene i Dronningens smykkeskrin
Fotos: Egne og Experimentarium.